lördag 29 november 2008

If music could talk

"If music could talk" är en låt från albumet Sandinista som the Clash släppte 1980 som en trippelvinyl. Ett album präglat av visionen att sammasmälta rock, jazz, dub, gospel, rockabilly och reggae. Man skar ner på sina royalties bara för att kunna släppa skivan till ett lågt pris och namnet syftar självklart på Sandinisterna, gerillarörelsen och senare regeringspartiet i Nicaragua.

Spåret "If music could talk" är avslappnat och innehåller en fantastisk saxofonslinga. Den löper som en röd tråd genom hela och skapar en fasad som nästan kan kallas frijazz.

Min blogg har fått det namnet för att den helt enkelt står för hur musik kan ha en eftertanke och samtidigt ha själ, för på sätt och vis är det ju så att musik pratar till oss. Här tänkte jag helt enkelt bara skriva om musik som på något sätt berör mig. Jag kommer lista, tipsa och berätta om musik helt utan begränsningar och regler, det här är min musikaliska mission. Nu börjar vi.

2 kommentarer:

Anna Hybrant sa...

schötäm!

FAR out sa...

Yeaahh! säger FAR out in the land of a thousand dances (The Walker Brothers)